Moja prvá hodina jogy

Ak si v joge začiatočník, nasledujúce informácie budú pre teba veľmi užitočné. V rámci kvalitnej výuky, prehlbovania poznatkov systémom krok za krok, hlbokom a trvalom sa učení jogy bude prínosné pokiaľ si úvodom sám pred sebou úprimne zodpovieš niekoľko otázok:

1. Čo očakávam od jogy? Nováčikov sa častokrát zvyknem pýtať čo ich priviedlo k joge a ako ju vnímajú. Túžiš zlepšiť svoju flexibilitu, vyrovnať disbalancie tela, mať jogu ako doplnkovú fyzickú aktivitu k iným športom, kompenzačný tréning, strečing? Potrebuješ si napraviť telo, skrátenia svalov a šliach, získať flexibilitu a silu chrbtice a kĺbov? Liečiť choroby nervového pôvodu? Chceš odhaliť celý plný liečebný potenciál jogy na telo, myseľ aj dušu? Hľadáš hĺbku v joge, si otvorený všetkému čo joga do tvojho života prinesie či potrebuješ len jej fyzickú stránku. Alebo si chceš len tak nezáväzne zacvičiť? Neexistuje správna odpoveď, pretože joga ti dá komplexnosť všetkého, čo z toho bude tebou rezonovať a čo si z nej vezmeš je len a len na tebe. Preto neexistuje žiadna jediná správna motivácia a pritom sú správne všetky 🙂

2. Aké mám predchádzajúce skúsenosti s jogou? Žiadne, teoretické alebo si už skúsil nejakú jogovú školu či smer (tradičnú či modernú, hatha joga, yin joga, power joga, ashtanga joga, vinysa flow a i.). Čo ťa zaujalo a čím? V Anande je viacero druhov jog, hoci joga je všeobecne len jedna, všetky sa zároveň dopĺňajú, prelínajú a vzájomne podporujú. Vyber si v ponuke DRUHY JOGY čo ťa momentálne najviac oslovuje, prípadne si príď vyskúšať čo sedí tvojej osobnosti a tvojmu telu najviac.

3. Aký je môj zdravotný stav? Toto je ďalšia zásadná otázka určujúca smer, ktorým sa uberať. Väčšina ľudí začne s jogou práve kvôli zdravotným problémom. Ak nie si ani ty výnimka, práve Ananda je miesto pre teba. To však neznamená, že ak si dokonale fit, prípadne by si rád riešil len natiahnutie tela či uvoľnenie mysle tak nemáš dvere otvorené. A to platí aj v prípade keď si v strese a potrebuješ vypnúť, máš poskracované svaly, šľachy, väzy, tuhú chrbticu, aktívne športuješ a pritom pociťuješ len jednostrannú záťaž. Pripadne už máš nejaké bolesti, akútne či chronické ochorenia? Problémy na úrovni chrbtice či kĺbov, šliach, väzov (kríže, krčná chrbtica, hernie-opuchy, skoliózy-lordózy-kyfózy, vyskočené-posunuté stavce, osteopénia, osteoporóza, deformity, chondróza, Ankylozujúca spondylitída, zápaly- reumatoidá artritída, opotrebovanie- artróza, syndróm karpálneho tunela, roztrhnuté krížové väzy, poškodené menisky a i.), metabolické, hormonálne či iné poruchy a choroby (cukrovka, hypertenzia, problémy so štítnou žľazou, obezita, kožné ochorenia a i.), poruchy nervovej sústavy (vertigo, porážka, ťahanie do strany, a i.), psychické poruchy (depresia, mániodepresia, autizmus, schizofrénia a i.), imobilitu, si po úraze, zranení, prekonanej operácia či v procese rehabilitácie? V prvom rade je vždy vhodné skonzultovať najprv svoj zdravotný stav s ošetrujúcim lekárom. Napriek tomu, že nie som lekár, som presvedčená, že joga pokiaľ sa vykonáva bezpečne, vnímavo, pomaly a postupne môže viesť k úplnému vyzdraveniu, zmierneniu akútnych príznakov alebo miminálne môže byť použitá ako podporná liečba. Preto ak váhaš alebo máš akúkoľvek otázku neváhaj spojiť so mnou na t.č. 0903 390 957 alebo správou na dominika.kovacikova@hotmail.com a poraď sa. Na ,,tvojej prvej hodine jogy“ si tvoj zdravotný stav spolu prejdeme, nájdeme vhodné riešenia, úpravy, modifikácie jednotlivých jogových pozícií, vyberieme vhodný druh jogy. Prejdeme si najbežnejšie pohyby v joge (predklony, úklony z boku, rotácie, inverzie, a i.). Všeobecne odporúčam ľuďom po úrazoch, operáciách, rehabilitáciách, seniorom, ľudom psychicky rozrušeným začať LIEČEBNOU HORMONÁLNOU JOGOU. Tehotným je určená GRAVID JOGA. Všeobecne vhodnou, komplexnou jogou je ASHTANGA JOGA. V rámci nej sú v Anande ZAČIATOČNÍCKE HODINY,MYSOREVEDENÉ VEDOMÉ HODINY a DYCHOM VEDENÁ HODINA. JOGOVÁ TERAPIA je súborom špeciálnych cvičení, ktoré pomáhajú prirodzenej obnove a liečbe tela a uvoľneniu mysle, vytvára podmienky, aby mohol nastať prirodzený liečebný proces, podporuje špeciálne potreby každého chorého človeka v jeho vlastnom procese uzdravovania sa. Je to na mieru (podľa ochorenia) nastavená ,,liečba jogou“. Vo všetkých jogách preberáme rovnaké techniky vedomého dýchania (pranajama- dychové cvičenia), prepájania dychu a pohybu (vinyasa), samotné jogové pozície (ásany) a pohybové vzorce, koncentrácia, meditácia a relaxačné techniky (práca s nervovým systémom a psychikou).

4. Koľko času a energie som ochotný cvičeniu jogy venovať? Joga je rovnaká ako ktorákoľvek činnosť ktorej venujeme dostatočne dlhý čas, trpezlivosť a odhodlanie. Pokiaľ chceš skutočne zažiť jej plný rozmer, prípadne sa ňou liečiť, zlepšiť si svoj zdravotný stav alebo ťa vedie túžba po čistej hlave, uvoľnení či je tvojou motiváciou zosilnieť fyzicky i psychicky musíš si túto otázku zodpovedať pred sebou úprimne. Čokoľvek ťa na joge zaujíma alebo zajalo je potrebné preskúmať 🙂 Niekto zistí okamžite, že toto áno, toto mi sedí, niekto zas, že to nie je pre neho. Akokoľvek, minimálne v prípade, že si si vybral a navnímal jogu ako liečbu aby si vedel pocítiť jej účinky a pochopil ako pre teba môže pracovať potrebuješ aspoň zo začiatku vynaložiť isté úsilie k jej praktikovaniu. A tým myslím prax denne. Áno denne! 😀 Obsah a forma je dôležitá, ale oveľa dôležitejšia je pravidelnosť a učenie sa malými krokmi postupne. Prečo? Dozviete sa tu (DAJ LINK) Najdôležitejšie je to však skúsiť a zažiť na vlastnej koži a na záver budeš mať hneď jasno.

Po zodpovedaní týchto otázok ti už nič nebráni prihlásiť sa na hodinu jogy

AKO PREBIEHA PRVÁ HODINA?

  1. Prihlásenie: prihlásiť na tebou vybranú hodinu sa môžeš na t.č. 0903 390 957, správou na fcb/ananda joga štúdio alebo mailom na dominika.kovacikova@hotmail.com. Aktuálny rozvrh nájdeš tu. 
  2. Na prvú hodinu sa dostav o 10 minút skôr pred jej oficiálnym začiatkom, prejdeme si tvoj zdravotný stav, očakávania, vysvetlíme si obsah, rozsah aj formu hodiny. Neboj sa, určite nebudeš stratený 🙂
  3. Na hodiny LIEČEBNEJ HORMONÁLNEJ JOGY, GRAVID JOGY, PRANAYAMY A MEDITÁCIE sa môžeš pridať aj bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností s jogou. Budeš priamo v malej skupine, kde všetko bude vysvetlené, po hodine máš priestor na otázky, čokoľvek čo ťa napadne.
  4. Na hodinu ASHTANGA JOGY sa tiež môžeš pridať bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností. Úplné základy a najdôležitejšie súčasti budú vysvetlené na ZAČIATOČNÍCKYCH HODINÁCH (dych, prepájanie dychu a pohybu, ásany a jogové zostavy krok za krokom a i.). Maximálny počet osôb na začiatočníckej hodine je 5. V Anande prebieha výuka jogy od absolútnych základov, v pokojnom, kľudnom, bezpečnom tempe a v zmysle radšej kvalita ako kvantita. Z tohto dôvodu sú začiatočníci oddelení od mierne pokročilých, majú tak nielen svoj priestor ale najmä svoj čas navnímať všetko potrebné, skúšať, pýtať sa ,učiť sa priamo na hodine, opakovať. Ideálne je naučiť sa maximum priamo na hodine, doma naučené opakovať, dostávať hlbšie do pohybovej pamäte a vedomia a na ďalšej hodine upevňovať. Po 3 začiatočníckych hodinách (alebo keď pocítiš, že už je čas), keď je pohyb a dych zvládnutý sa môžeš pridať na tradičné hodiny MYSORE. Na tento typ výuky jogy sa môžeš prísť kľudne najprv bezplatne pozrieť, ako to prebieha, čo ťa čaká alebo sa priamo pripojiť. Rovnako tak môžeš zvoliť aj VEDENÉ HODINY, či už VEDOMÚ VEDENÚ alebo DYCHOM VEDENÚ HODINU.
  5. Na hodine Ashtanga jogy dostaneš tiež štúdijné materiály (manuál) k tvojej praxi. Podložky a jogové pomôcky sú dispozícii v štúdiu.

A ZÁVEROM NAJDÔLEŽITEJŠIA VEC KTORÚ POTREBUJEŠ VEDIEŤ a to, že

,,Každý môže praktikovať jogu. Mladý človek môže praktikovať jogu. Starý človek môže praktikovať jogu. Veľmi starý človek môže praktikovať jogu. Človek, ktorý je chorý môže praktikovať jogu. Človek ktorý nemá silu, môže praktikovať jogu. Okrem lenivých ľudí, leniví ľudia nemôžu praktikovať jogu.”- Sri Pattabhi Jois

Teším sa na teba

Domi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Yoga is good for man because the physical body improves, the nervous system improves, the mind improves, the intellect improves – so, how can yoga not be good?”

Sri K. Pattabhi Jois