V nasledujúcom článku si predstavíme najdôležitejšie a najefektívnejšie asany pre ženy tak ako ich chápal a odporúčal Sri T. Krishnamacharya a jeho žiaci Sri K. Pattabhi Jois, A.G. Mohan, S. Ramaswami a mnohí ďalší. Nakoľko je táto téma veľmi rozsiahla dovolila som si rozdeliť ju na tri časti:

V prvej časti sa pozrieme na základné asany vhodné pre ženy a rozoberieme si ich benefity. Čerpať budeme najmä z diela Yoga Makaranda (rôzne vydania) od veľkého gurujiho, učiteľa Pattabhiho Joisa, védskeho filozofa, univerzitného profesora, astrológa, jogína a filozofa Sri. T. Krishnamacharyu. Okrem iného tiež autora mnohých esejí, filozofických pojednaní a poetických kompozícii o joge (Yoga Makaranda, Yogaasangalu, Yoga Rahasyan, Yogavalli), Védach, mantrách, morálnych hodnotách, ajurvédskom liečení a výžive a duchovných textoch. Druhým prínosným prameňom informácií bude Yoga Mala, od otca ashtanga jogy Sri K. Pattabhiho Joisa.

561771

V ďalších častiach venovaných hormonálnej terapii a problematike menštruácie a tehotenstva nám bude okrem Yoga Makarandy a Yoga Maly prínosná aj Yoga Therapy od A.G. Mohana a Vinyasa Krama od Srivatsa Ramaswamiho. Obaja spomínaní boli tiež žiakmi Krishnamacharyu a podarilo sa im nazbierané hlboké poznatky spísať, zoradiť a vydať v samostatných dielach. Zameriame sa na konkrétne asany, ktoré pomáhajú dať do poriadku hormonálny systém počas menštruácie, pozrieme sa na jogovú liečbu abnormalít počas menzes (silné, slabé krvácanie, bolesť, meškajúca, dlhotrvajúca, nepravidelná menštruácia, vynechávajúca, atď.), predstavíme si úľavové pranayamové (dychové) techniky a tiež podpornú bylinnú ajurvédsku liečbu a diétne obmedzenia.

V poslednej tretej časti sa zameriame na problematiku cvičenia jogy a starostlivosti počas tehotenstva a po pôrode. K slovu sa tiež dostanú ženy z línie Krisnamacharyovcov, Joisovcov a učiteľky i praktikantky ashtanga jogy ako Nancy Gilgoff a mnohé ďalšie.

Časť prvá

Aký postoj mal Krishnamacharya k učeniu žien, sme si načrtli už v predchádzajúcom článku o Indre Devi. Hoci za prvú oficálne ženskú žiačku Krishnamacharyu považujeme práve Indru Devi s učením žien mal Krishnamacharya skúsenosti už skôr. Medzi  jeho prvé ,,žiačky“ totiž patrili už jeho dcéry a manželka Namagiriamma. Na základe jeho poznatkov a poznámok sa v diele Yoga Makaranda dozvedávame o najdôležitejších a najefektívnejších asanách pre ženy. Pre komplexnosť pridávam benefity spomínaných asan tak ako sú opísané v Joisovom diele Yoga Mala.

krishnamacharya-with-his-wife.png

T. Krishnamacharya s manželkou Namagiriammal

Menštruácia, žalúdočné nevoľnosti od bolesti, nafúknutie brucha, zdúvanie, pocity na vracanie, močovo-urinálny trakt

Vieme, že ashtanga jogu tak ako ju zoradil Pattabhi Jois so sledom za sebou idúcich pozícií spájaných vinjasou, pri dodržaní správneho dychu a aktivovaní bándh počas menštruácie nepraktikujeme. Za prvé sa energetické zámky, zvané bandhy nedajú aktivovať, nakoľko energia pri menštruácii je nadol klesajúca apana vata a za ďalšie si takýmto cvičením môžeme ublížiť na fyzickej aj psychickej úrovni. Krishnamacharya, ktorý však nebol tvorcom tohto fixného ashtangového radenia pozícii a sám ako ajurvédsky lekár mal pružnejší a individuálnejší prístup k učeniu odporúča pár benefitných asan. V žiadnom prípade nejde o cvičenie celej série ale o pár úľavových pozícii, ktoré sa však držia na väčší počet dychov (ideálne je držať ich 5-10 minút a cvičiť denne, pričom pre lepší efekt je potrebné sa dopracovať na pol hodinu až hodinu denne).

BHUJAPIDASANA

,,Pokiaľ ženy praktikujú túto asanu (Bhujapidasana) počas menštruácie (!), poruchy a problémy súvisiace s menštruáciou zmiznú. Toto je definitívny a jednoduchý spôsob ako si uľaviť od problémov so žalúdkom.“

Benefity: ďalšie benefity podľa Joisovej Yoga Maly: Bhujapidasana čistí anna nala– pažerák, telo sa stáva ľahším, plecia a pás silnejšími.

JANUSIRSASANA (A)

Screen Shot 2016-01-21 at 10.30.45.png

,, Ak ženy, ktoré majú žalúdočné bolesti a nevoľnosti praktizujú tieto asan v období jedného – dvoch mesiacov, všetky baktérie, ktoré spôsobujú bolesť žalúdka budú odstránené z krvného riečiska a vylúčené z tela von cez močové cesty.“

Benefity: Patthabhi Jois spomína v Yoga Male benefit janusirsasany na obličky a ako poznáme z ajurvédy aj tradičnej čínskej medicíny, obličky sú náš koreň zdravia s ktorým súvisí kvalita vlasov, zubov, kostí a vitálna energia. Takisto janusirsasana pomáha pri zápale močových ciest a bolestivom pálivom močení muthra krcchra. Tiež odstraňuje choroby sleziny, pankreasu, horúčku, anémiu, nafúknuté brucho a nadúvanie čriev, odstraňuje toxíny, letargiu, lenivosť, ťažobu hlavy a tela, nechutenstvo, upravuje hladinu cukru v krvi a hormonálne stimuluje tvorbu inzulínu, podporuje trávenie a zvyšuje chuť do jedla v patričnom čase a odstraňuje všetky neduhy napáchané zlými stravovacími návykmi (veľa jedla, málo jedla, jedlo v zhone a nepozornosti, nezdravé jedlá a pod.).

UPAVISTAKONASANA

Screen Shot 2016-01-21 at 10.29.38.png

,,Ak všetky ženy budú praktikovať upavistakonasanu pol hodinu, a to v ranných hodinách i večer podľa predpísaných pravidiel v čase menštruácie, (asana) bude liečiť všetky choroby maternice. Táto asana, spolu s janusirsasanou a baddhakonasanou musia byť vykonávaní denne bez vynechania najmä tými čo trpia nepravidelnou menštruáciou. Za tri mesiace, budú mať zdravé a pravidelné menštruačné cykly.“ 

Benefity: odstraňuje bolesť bokov, bolesť kolien, bolesti pretrvávajúce v okolí stehien, silnú a bodavú bolesť žalúdka, nadúvanie, plynatosť. Pozor asana nie je vhodná pre tehotné ženy!

BADDHAKONASANA

Screen Shot 2016-01-21 at 10.28.48.png

,,Ak ženy budú praktikovať túto (pozíciu) obzvlášť cez menštruáciu, môže to vyliečiť všetky menštruačné problémy a vyčistiť maternicu. Môže to byť nápomocné pre všetky ženy, ktoré si želajú otehotnieť.“

Benefity: lieči kašeľ, odstraňuje zažívacie ťažkosti, obličkové a močové kamene, zabraňuje úniku moču, páleniu pri močení, výtokom, poklesu maternice a poklesu orgánov, zastavuje zápchu, lieči hemoroidy.

KURMASANA

Screen Shot 2016-01-21 at 10.27.58 (1).png

,,Ak budú ženy s nepravidelnou menštruáciou praktizovať túto asanu so všetkými vinyasami pár mesiacov, toto postihnutie maternice a menštruačné problémy sa budú odstraňovať a budú mať pravidelnú menštruáciu.“

Benefity: odstraňuje vaginálne výtoky, nočné výrony semena a lieči hemoroidy. Podmienkou je nepraktizovať kurmasanu s plným žalúdkom (min. 3 hodiny predtým nejesť). Podľa Joisa sa Kurmasanou očisťuje rektálna oblasť, črevá, očisťujú sa srdce a pľúca a odstraňuje sa hlien nahromadený v orgánoch (najmä pri prevahe dóše kapha- flegma, hlien). Hruď sa stáva širokou, zlý tuk mizne, chrbtica sa stáva silnou, bolesti hrude spôsobené preťažením a únavou sú vyliečené, poruchy spôsobené nezdravým jedlom sú napravené a tuk v spodnom bruchu je odstránený, čo umožňuje telu stať sa zdravým a štíhlym.

SUPTA KONASANA

Screen Shot 2016-01-21 at 10.50.24.png

,,Ak ženy, ktoré majú bolesti brucha a žalúdka počas menštruácie praktikujú túto asanu spolu s upavishtakonasanou bolesť rýchlo prejde.“

Benefity: spevňuje a zosilňuje chrbticu, pôsobí na vylučovanie vody pri zavodnení (mahodaram jadyam)a zabraňuje tak apatii a nechuti k činnostiam. Pomáha tiež vylučovať stolicu. Zabraňuje vzniku strumy (zväčšenie štítnej žľazy), zápalu žliaz na krku a chorobám vyplývajúcim z nerovnováhy dóše kapha.

Zaujímavým poznatkom o prirodzenej ochrane pred otehotnením je podľa Krishnamacharyu kombinácia praktizovania Supta Konasany spolu s Krounchasanou, vtedy ,,pokiaľ si žena neželá mať deti, praktizovaním týchto dvoch asan, nebude mať žiadnych potomkov.“